divendres, 16 de desembre del 2011

Conclusions

A punt d’acabar les pràctiques i reflexionant sobre tot allò que he pogut observar, conèixer i experimentar, la valoració global que faig del Pràcticum I és molt positiva, ja que he conegut un altre àmbit d’intervenció del psicopedagog. Per la meva feina com a mestra només coneixia la tasca del psicopedagog d’un EAP, però després d’aquest semestre he ampliat la meva visió respecte l’atenció psicopedagògica, i ja no només pel que fa a les meves pràctiques sinó també gràcies a les pràctiques de les meves companyes, les quals han estat en centres molt diversos de tal manera que ha contribuït a valorar la feina del psicopedagog des de diferents perspectives i aplicada en diferents àmbits d’intervenció.

Pel que fa a les fases que vaig proposar en el projecte, totes tres s’han pogut dur a terme. En la primera fase, assistència a reunions amb els professionals que treballen en el centre per conèixer quins casos s’atenen i quines estratègies s’utilitzen per fer-ne el seguiment, i col·laboració en la preparació de Xerrades i Conferències, les reunions s’han anat realitzant al llarg del semestre, mensualment, i considero que són molt importants ja que és un espai de trobada entre els professionals que treballen en el mateix centre per tal de compartir experiències, dubtes, inquietuds i propostes, que permet establir i crear un treball d’equip, encara que les sessions siguin individuals. A més a més, a partir de la preparació de les xerrades i les conferències he pogut conèixer bibliografia en relació a determinats temes, com les tècniques d’estudi, trastorns en la infància i l'adolescència, paper dels pares en la relació entre germans, educar: saber posar límits, entre d’altres.

En la segona fase, observar i participar en exploracions diagnòstiques per identificar aquells aspectes que es pretenen explorar en funció de la demanda rebuda i quins són els instruments (proves i tests) específics per obtenir la informació necessària, he conegut la gran quantitat de proves i tests que existeixen en el mercat, però el més important és que he après la finalitat de cadascun d’ells i, sobretot, la metodologia d’aplicació, correcció i interpretació de molts d’ells. Aquesta última part segurament la més important ja que és la que proporciona les dades rellevants a tenir en compte en l’elaboració del pla de treball.

En la tercera fase, observar i participar en teràpies de reeducació per poder relacionar l’exploració diagnòstica amb el pla de treball establert per aconseguir els objectius proposats, i també conèixer quines eines i materials s’utilitzen per treballar amb els subjectes en funció de les seves necessitats, he treballat a partir de casos antics que ja no assisteixen en el centre però que m’han donat l’oportunitat de portar a la pràctica aquells coneixements que anava adquirint el dia a dia en les pràctiques, és a dir, que a partir dels resultats de proves i tests d’aquests casos antics he formulat les meves hipòtesis de treball, i les he plantejat a la meva tutora, qui m’ha anat guiant a l’hora de proposar un pla de treball. Finalment, també he seguit un cas concret amb el que he pogut sentir-me partícip de la intervenció, ja que he col·laborat en els diferents passos de l’atenció psicopedagògica des de la demanda fins a la realització d’una sessió.

Per últim, m’agradaria comentar un aspecte de les meves pràctiques que considero una fortalesa com és el fet de què en el centre hi treballen també psicòlegs, de manera que m’ha permès conèixer la intervenció en aspectes que no estan relacionats amb els aprenentatges escolars, com per exemple: la depressió, l’ansietat, l’autoestima, i altres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada